Η ταινία «Επικίνδυνη Αποστολή: Θανάσιµη Εκδίκηση – Μέρος Πρώτο» με πρωταγωνιστή τον Τομ Κρουζ, είναι το προτελευταίο κεφάλαιο του επαναστατικού franchise που άλλαξε αυτό που αποκαλούµε δράση στον κινηµατογράφο.
Ο Tom Cruise επιστρέφει στον πρωταγωνιστικό ρόλο του Ethan Hunt και εκτελεί ο ίδιος τις πιο επικίνδυνες σκηνές της καριέρας του σε σκηνοθεσία του βετεράνου Christopher McQuarrie. Ένα τολµηρό δίδυµο που ανυψώνει σταθερά τον πήχη στο κινηµατογραφικό θέαµα.
Το νέο λοιπόν, φιλόδοξο κεφάλαιο «Επικίνδυνη Αποστολή: Θανάσιµη Εκδίκηση – Μέρος Πρώτο» με πρωταγωνιστή τον Τομ Κρουζ, µας ταξιδεύει ανά την υφήλιο. Συγκεντρώνει παλιούς και νέους χαρακτήρες στα πρόσωπα των Hayley Atwell, Ving Rhames, Simon Pegg, Rebecca Ferguson, Vanessa Kirby, Esai Morales, Pom Klementieff, Mariela Garriga και Henry Czerny.
Λίγα λόγια για την ταινία
O Ethan Hunt (Τομ Κρουζ) και η IMF οµάδα του αναλαµβάνουν την πιο επικίνδυνη αποστολή της καριέρας τους: Πρέπει να εντοπίσουν ένα τροµακτικό νέο όπλο που απειλεί την ανθρωπότητα προτού αυτό πέσει στα λάθος χέρια. Έτσι, ξεκινά µια θανάσιµη καταδίωξη ανά την υφήλιο, καθώς ο έλεγχος του µέλλοντος και η µοίρα του κόσµου απειλούνται.
Ωστόσο, όταν βρεθεί αντιµέτωπος µε έναν µυστηριώδη, πανίσχυρο εχθρό, ο Ethan καλείται να αποφασίσει αν µετράει κάτι παραπάνω από την ίδια την αποστολή, ακόµα και οι ζωές
αυτών που αγαπά.
Τα “ακροβατικά” του Τομ Κρουζ
Στις 6 Σεπτεµβρίου του 2020, την πρώτη µέρα των γυρισµάτων της νέας ταινίας του franchise «Επικίνδυνη Αποστολή», ο Tom Cruise οδήγησε µια µηχανή στον γκρεµό για να πέσει στο κενό.
Πιο συγκεκριµένα, οδήγησε µια ειδικά φτιαγµένη Honda CRF 250 σε µια ράµπα χτισµένη στην πλαγιά του Helsetkopen, ενός βουνού της Νορβηγίας. Μετά βούτηξε στο κενό στα 1.200 µέτρα, ενώ το αλεξίπτωτο άνοιξε οριακά στα 150 µέτρα πάνω από το έδαφος.
Έτσι, όταν προσγειώθηκε, ο σκηνοθέτης Christopher McQuarrie αναστέναξε µε ανακούφιση. Μετά, ο Cruise ανασκουµπώθηκε και το έκανε άλλες επτά φορές, για να εξασφαλίσει ότι το υλικό θα ήταν τέλειο.
«Κάθε φορά που έπεφτα από τη ράµπα, ήταν επικίνδυνα. Ρίσκαρα τη ζωή µου. Θέλαµε να το κάνουµε όσο πιο λίγες φορές γινόταν», λέει ο Cruise. «Έχουµε µία φράση που λέµε στις ταινίες µας: Μην είσαι προσεκτικός. Να είσαι ικανός».
Αξίζει να αναφερθεί ότι η συγκεκριµένη επικίνδυνη σκηνή ήταν η πιο δύσκολη της καριέρας του Κρουζ, συµπεριλαµβανοµένων των σκηνών που κρεµιόταν από το πιο ψηλό κτίριο του κόσµου (Burj Khalifa του Ντουµπάι στην ταινία «Επικίνδυνη Αποστολή: Πρωτόκολλο φάντασµα»).
Επίσης, της σκηνής με ένα Airbus A400M ενώ ήταν σε πτήση (στην ταινία «Επικίνδυνη Αποστολή: Μυστικό Έθνος») και της σκηνής που πετάχτηκε από ένα Boeing C-17 Globemaster III σε ύψος 7.62 χιλιοµέτρων µε το αλεξίπτωτο να ανοίγει στα 600 µέτρα πάνω από το έδαφος (στην ταινία «Επικίνδυνη Αποστολή: Η Πτώση»).
Ο πολυετής σχεδιασμός της σκηνής
Όπως συνηθίζει ο Cruise, η επικίνδυνη σκηνή µε τη µηχανή και το άλµα βάσης ήταν αποτέλεσµα µακροχρόνιου σχεδιασµού.
Αφού έκανε πρόβες για ένα χρόνο στο Ηνωµένο Βασίλειο, είχε µετρήσει 500 πτώσεις µε αλεξίπτωτο και 13.000 άλµατα µοτοκρός για να προετοιµαστεί για την πιο επικίνδυνη σκηνή που έχει εκτελέσει στη µεγάλη οθόνη.
Ωστόσο, η αλήθεια είναι ότι αυτή η σκηνή ήταν στο µυαλό του πολύ καιρό. «Όταν ήµουν µικρός, έκανα άλµατα, έφτιαχνα ράµπες και πηδούσα µε το ποδήλατό µου πάνω από κάδους απορριµµάτων», αναπολεί ο Cruise χαµογελώντας. «Ήδη από οχτώ χρονών, αναζητούσα συνέχεια επικίνδυνα πράγµατα. Είχα παντού αίµατα και σπασµένα κόκαλα και δόντια, αλλά πάντα ήθελα κάτι τέτοιο».
Ουσιαστικά, αυτές οι µνηµειώδεις στιγµές στις ταινίες του franchise «Mission Impossible» παίρνουν πραγµατικά πολύ χρόνο. «Ο Τομ κι εγώ συνεργαζόµαστε πάνω από 16 χρόνια και έχουµε κάνει καµιά δωδεκαριά ταινίες και περιγράφω τη σχέση µας σαν µία µακροχρόνια συζήτηση γύρω από ταινίες µε διαλείµµατα για τα γυρίσµατα», λέει χαρακτηριστικά ο σκηνοθέτης McQuarrie.
«Ζούµε για τις ταινίες. Συγκεντρώνουµε τη γνώση που έχουµε συλλέξει ξεχωριστά και µαζί και την εφαρµόζουµε για να κάνουµε κάτι πέρα από τις δυνατότητές µας, κάτι που δεν έχουµε κάνει ξανά».
Ο McQuarrie και ο Κρουζ λένε ότι προτείνουν συνέχεια επικίνδυνες σκηνές ο ένας στον άλλον. «Ο McQ (McQuarrie ) κι εγώ έχουµε πολλές ιδέες που µας παθιάζουν από παιδιά», λέει ο Κρουζ. «Μετά πρέπει να βρούµε έναν τρόπο να τις πραγµατοποιήσουµε. Και εκεί αρχίζει το καλύτερο».
Τι λένε οι συνεργάτες για τη σκηνή;
Παράλληλα, το συνεργείο της ταινίας παραδέχεται ότι η σκηνή µε τη µηχανή και το άλµα
στον γκρεµό εκπροσωπεί το απόγειο της σειράς ταινιών «Mission: Impossible». Πρόκειται για µία σκηνή που πήρε χρόνια για να ολοκληρωθεί και συνδυάζει τη φαντασία, τη γενναιότητα, την καινοτοµία και την αφοσίωση.
«Όταν πήδηξα από την πλαγιά, πηδήξαµε όλοι µαζί από την πλαγιά», λέει ο Κρουζ αναφερόµενος στην οµάδα πίσω από τις ταινίες. «Ήταν ένα σηµείο καµπής. Θέσαµε τον πήχη ακόµα πιο ψηλά για τις ταινίες µας. Και τώρα δεν µπορούµε να οπισθοχωρήσουµε, γιατί δεν υπάρχει επιστροφή».
Αξίζει να σημειωθεί ότι το «Επικίνδυνη Αποστολή – Θανάσιµη Εκδίκηση – Μέρος Πρώτο» είναι η κλιµάκωση όλων όσων έχει µάθει ο Κρουζ στις τέσσερις δεκαετίες της καριέρας του.
«Έτσι έχω ζήσει όλη µου τη ζωή», λέει ο ηθοποιός. «Όταν ήµουν παιδί και έπρεπε να κερδίσω χρήµατα, γιατί δεν είχαµε καθόλου λεφτά, έπρεπε να µάθω να κουρεύω το γκαζόν πολύ καλά. Στις ταινίες µου, έπρεπε να µάθω να πιλοτάρω ελικόπτερο, να οδηγώ ένα αυτοκίνητο µέσα στην κίνηση, να πηδάω από ένα αεροπλάνο ή από ένα βουνό. Στο µυαλό µου είναι το ίδιο πράγµα».
Λίγα λόγια για την παραγωγή
Αξίζει να αναφέρουμε ότι σε αυτό το κεφάλαιο της ιστορίας του Ethan Hunt, η εµµονή του Κρουζ να καταφέρνει πάντα καινούρια πράγµατα έφτασε σε επικίνδυνα άκρα. Το ίδιο θα συµβεί και µε το επόµενο κεφάλαιο, το δεύτερο µέρος που θα βγει στις αίθουσες τον Ιούνιο του 2024, όπου ο Κρουζ µε τον McQuarrie βάζουν ένα ακόµα ορόσηµο στη συναρπαστική σειρά.
«Είναι η πρώτη φορά που µοιράσαµε την ιστορία σε δύο ταινίες. Είναι κάτι που δεν έχουµε ξανακάνει. Η κλίµακα των δύο αυτών ταινιών θα είναι επική από κάθε άποψη», υπόσχεται ο Κρουζ.
«Ξέραµε ότι θα κάνουµε µία µεγάλη περιπέτεια σε δύο µέρη», λέει ο McQuarrie. «Αυτά τα κεφάλαια θα καταπιούν ολόκληρο το franchise. Αυτό είναι το επίπεδο που επιδιώξαµε να έχουµε. Συχνά λέµε ότι δεν ανταγωνιζόµαστε κανέναν παρά µόνο τον ίδιο µας τον εαυτό. Η αίσθηση κλίµακας µεγαλώνει µε κάθε ταινία και συνεχώς ξεπερνάµε τα όρια. Γινόµαστε όλο και πιο περιπετειώδεις».
Επί της ουσίας, οι δηµιουργοί της ταινίας λένε ότι το πρώτο µέρος είναι µία ερωτική επιστολή σε όλη τη σειρά. «Είναι αυτό ακριβώς», λέει ο Κρουζ. «Όσοι δεν έχουν δει τις άλλες ταινίες θα την απολαύσουν ως µία αυτόνοµη εµπειρία. Όσοι έχουν δει τις άλλες ταινίες θα αποκτήσουν µία άλλη εικόνα. Η ιστορία είναι πολύ ιδιαίτερη».
ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ: Εξέλιξη
Για τον Κρουζ και τον McQuarrie η διαδικασία δεν ξεκινά µε ένα κλειδωµένο σενάριο και σε αυτό οφείλεται η επιτυχία των ταινιών της σειράς.
Ως εκ τούτου, ο Κρουζ εξηγεί: «Οι σελίδες δεν έχουν σηµασία. Η ιστορία, η δοµή και οι τοποθεσίες έχουν σηµασία. Ναι, πάντα υπάρχει ένα σενάριο και ιδέες, αλλά το σενάριο εξελίσσεται και αλλάζει συνεχώς. Είναι µία σταθερά στις ταινίες µου. Στις ταινίες «Ο Άνθρωπος της Βροχής» και «Γεννηµένος την 4η Ιουλίου», κάθε µέρα γράφαµε και εξελισσόµασταν. Αυτό δεν σηµαίνει ότι δεν είχαµε κάποιο σχέδιο».
Η “Λευκή Χήρα”
Σημειωτέον, μερικοί χαρακτήρες από το παρελθόν του Ethan έρχονται να τον καταδιώξουν, όπως η απρόβλεπτη Alanna Mitsopolis (Vanessa Kirby), γνωστή ως White Widow, που εµφανίστηκε στην ταινία «Επικίνδυνη Αποστολή: Η Πτώση».
«Η ταινία έχει πολλές ανατροπές και το ρίσκο είναι µεγάλο», λέει η Kirby, που υποδύεται µία ισχυρή και πανούργα έµπορο όπλων, µία µαυραγορίτισσα στο επίκεντρο ενός δικτύου κατασκόπων, λαθρεµπόρων και δολοφόνων. «Η White Widow µοιάζει αδιαπέραστη, αλλά περνάει µία σύνθετη κατάσταση», λέει η ηθοποιός.
Ο “Kittridge”
Φυσικά, θα δούµε την επιστροφή του Eugene Kittridge (Henry Czerny) από την πρώτη ταινία του 1996. Τότε, ο Kittridge είχε κατηγορήσει τον Ethan Hunt ως διπλό πράκτορα. Από τότε έχει ανελιχθεί σε διευθυντή της CIA και προκαλεί τον αντίπαλό του να διαλέξει στρατόπεδο στον πόλεµο που επίκειται.
Η “Ilsa Faust”
Στο MI7 επιστρέφει µια ακόµα βετεράνος του franchise, η Ilsa Faust (Rebecca Ferguson) που γνωρίσαµε στην ταινία «Επικίνδυνη Αποστολή: Μυστικό έθνος». Η δυναµική της µε τον Ethan έχει αλλάξει µέσα στα χρόνια για να µεταµορφωθεί σε γνήσια σύνδεση.
«Πολλά χρόνια τώρα συζητάµε για τη σχέση τους, επειδή είναι πολύπλοκη», λέει η Ferguson. «Ο δεσµός ανάµεσα τους έχει γεννηθεί µέσα στο τραύµα και το χάος, είναι συναισθήµατα που ξεπερνάνε την αγάπη. Η Ilsa και ο Ethan προστατεύουν ο ένας τον άλλον, έχουν όµως τις δικές τους απόψεις. Είναι µία συναρπαστική δυναµική».
Οι Βετεράνοι επιστρέφουν…
Αναφορικά με τους συνεργάτες, στο πλάι του Ethan στη µάχη ενάντια στους γραφειοκράτες και τους κακούς βρίσκεται η οµάδα που έχει συγκεντρώσει χρόνια τώρα.
Έτσι, από την αρχή κοντά του στέκεται ο Luther Stickell (Ving Rhames), ο πιο παλιός και έµπιστος φίλος του και θρυλικός χάκερ της IMF, γνωστός και ως Phinneas Freak. Είναι το µόνο άτοµο, εκτός από τον Ethan, που έχει παίξει σε όλες τις ταινίες του franchise, «ένας πραγµατικός βετεράνος του franchise», σύµφωνα µε τον McQuarrie.
Από την άλλη, η άλλη ιδιοφυία της οµάδας σε θέµατα τεχνολογίας είναι ο Benji Dunn (Semi Pegg), που εµφανίστηκε στην «Επικίνδυνη Αποστολή 3», αρχικά κολληµένος σε έναν υπολογιστή στο σπίτι, ενώ τώρα πια ρισκάρει τη ζωή του στο πεδίο της δράσης.
«Έχει ωριµάσει και αυτή η ταινία τον ωθεί παραπέρα», λέει ο McQuarrie. «Όταν εµφανίστηκε την πρώτη φορά ήταν λίγο λαπάς. Είχα µάλιστα βάλει βάρος για τον ρόλο», επισηµαίνει ο Pegg για τον χαρακτήρα. «Αλλά τώρα, έχει σώσει τον κόσµο κάµποσες φορές και έχει περάσει ξυστά από τον θάνατο», λέει ο Pegg.
Ποια είναι η Grace;
Το έβδομο φίλμ µας συστήνει ένα νέο συναρπαστικό χαρακτήρα στο πρόσωπο της Grace (Hayley Atwell). O McQuarrie, που την περιγράφει ως χαοτική δύναµη της φύσης, σχολιάζει ότι η δυναµική ανάµεσα στην Grace και τον Ethan έχει λίγο φλερτ, πλάκα και αυθορµητισµό.
«Όταν τη συναντάµε, εργάζεται για ανθρώπους µε τους οποίους δεν συνδέεται συναισθηµατικά. Είναι ασυνεπής», λέει η Atwell. «Πάνω που νοµίζουµε ότι ξέρουµε τι πάει να κάνει, τότε κάνει κάτι τελείως διαφορετικό».
«Η Grace και ο Ethan αναγκάζονται να συναντηθούν γιατί µοιράζονται τον ίδιο στόχο. Όσο πιο πολύ τον εξουθενώνει, τόσο πιο αστείο γίνεται», λέει η Atwell. Η Atwell προπονήθηκε πολλούς µήνες στις πολεµικές τέχνες για τις ανάγκες της ταινίας.
Καλώς ήλθατε στην κοινότητα!
Επιπρόσθετα, ο Greg Tarzan Davis, που είχε παίξει τον ρόλο του Coyote στην ταινία «Top Gun: Maverick», επιλέχθηκε για τον µυστικό πράκτορα Degas, έναν νέο χαρακτήρα που συνεργάζεται µε τον Briggs (Shea Whigham) καθώς καταδιώκουν τον Ethan Hunt σε όλο τον πλανήτη.
Μάλιστα, ο Briggs και ο Degas είναι οι πράκτορες που κάνουν τη βρώµικη δουλειά και έρχονται αντιµέτωποι µε τον πιο ικανό πράκτορα του πλανήτη, τον οποίο θα κυνηγήσουν από τους αµµόλοφους του Άµπου Ντάµπι µέχρι τις γέφυρες της Βενετίας και τα λιθόστρωτα της Ρώµης. Πολλές από αυτές τις καταδιώξεις µάλιστα θα τις κάνουν πεζοί.
Ωστόσο, εκτός από το ανθρωποκυνηγητό στα χνάρια του Ethan Hunt, το δίδυµο έχει να αντιµετωπίσει και τις αντίθετες προσωπικότητές του. «Ο τρόπος που βλέπουν τον κόσµο είναι εντελώς διαφορετικός», λέει ο Davis. «Ο Degas είναι πιο αθώος, ενώ ο Briggs είναι πιο σκληρός. Συγκρουόµαστε στον τρόπο που πρέπει να γίνουν τα πράγµατα, αλλά µοιραζόµαστε τον ίδιο σκοπό, να πιάσουµε τον Ethan Hunt».
Ο αντίπαλος & η συνεργός
Κάθε σπουδαία κατασκοπική ταινία χρειάζεται έναν σπουδαίο κακό. Στο πρόσωπο του µυστηριώδη Gabriel (Esai Morales), ο Κρουζ και ο McQuarrie νιώθουν ότι έχουν βρει τον πιο συναρπαστικό κακό της σειράς.
Έτσι, ο αινιγµατικός Gabriel, ψάχνει µε εµµονή να βρει ένα κλειδί σε δύο µέρη που θα του χαρίσει τον έλεγχο ενός πανίσχυρου όπλου και µοιάζει να αντλεί ευχαρίστηση από τον πόνο που προκαλεί. Είναι ένα φάντασµα από το παρελθόν του Ethan, πριν ακόµα συνεργαστεί µε την IMF, και ένας αγγελιαφόρος µε ένα σκοτεινό όραµα για το µέλλον της ανθρωπότητας.
Ως εκ τούτου, χωρίς τον Gabriel, ο Ethan µπορεί να µην ήταν ποτέ αυτός που είναι. Και χωρίς τον Ethan να προσπαθεί να τον εµποδίσει, ο Gabriel θα υποβάλει την ανθρωπότητα σε τεράστια ταλαιπωρία.
«Ο Gabriel είναι ένας χαρακτήρας από το βαθύ παρελθόν του Ethan, πολύ πριν ο Ethan να γίνει ο Ethan Hunt που ξέρουµε», εξηγεί ο McQuarrie. «Γνωρίζονται από παλιά και έχουν µοιραστεί ένα παρελθόν που τους έχει καθορίσει. Έχει έρθει η ώρα να κλείσει ο κύκλος».
Μια καταδίωξη ανά την υφήλιο
Για τις ανάγκες της ταινίας, τα γυρίσµατα έγιναν από την καθηλωτική έρηµο του Άµπου Ντάµπι, τους λαβυρινθώδεις δρόµους και τα κανάλια της Βενετίας και τη Ρώµη µέχρι τα τεράστια βουνά της Νορβηγίας. Κάθε τοποθεσία λειτουργεί σαν ένας ακόµα χαρακτήρας της ιστορίας.
ΑΜΠΟΥ ΝΤΑΜΠΙ
Το Άµπου Ντάµπι έδωσε πολλές επιλογές στην παραγωγή. Η πρώτη ήταν ένας ολοκαίνουργιος τερµατικός σταθµός -το Midfield Terminal- που ακόµα χτιζόταν όταν έκαναν το γύρισµα και ο οποίος δηµιουργήθηκε για να είναι ο µεγαλύτερος τερµατικός σταθµός διεθνούς αεροδροµίου στον κόσµο.
Επιπρόσθετα, το χτισµένο ασύµµετρα αεροδρόµιο αντανακλά τους αµµόλοφους που το περιτριγυρίζουν, προσφέροντας µία µείξη σύγχρονης αρχιτεκτονικής µε το εκπληκτικό τοπίο της ερήµου.
Έτσι, η έρηµος των Ηνωµένων Αραβικών Εµιράτων ήταν το φόντο για διαφορετικές σκηνές της ταινίας. Εκτός από τους κυµατοειδείς αµµόλοφους, γυρίσµατα έγιναν σε µία αλυκή όπου ο σκηνογράφος Gary Freeman και η οµάδα του έχτισαν ένα ορυχείο µέσα σε πέντε εβδοµάδες.
Αυτό το σκηνικό είναι το φόντο της σεκάνς όπου βλέπουµε τον Ethan Hunt, να έχει διασχίσει την έρηµο πάνω στο άλογο του, για να ανακαλύψει την Ilsa Faust, την οποία καταδιώκουν µισθοφόροι.
Έτσι, στην έρηµο του Άµπου Ντάµπι θα δούµε δύο Osprey V-22 Raptors (τεράστια, ταχύτατα ελικόπτερα) που εξασφάλισε ο ίδιος ο Κρουζ χάρη στη σχέση του µε το Υπουργείο Εθνικής Άµυνας των ΗΠΑ και που τους δόθηκε η άδεια εισόδου στη χώρα από τον στρατό των Ηνωµένων Αραβικών Εµιράτων. Θα δούµε επίσης, µία ορδή από ισπανικά και αραβικά άλογα.
Σε ό,τι αφορά τα άλογα, ο Cruise, όπως είναι φυσικό, ίππευσε ο ίδιος ένα
εκπληκτικό καθαρόαιµο άλογο µε το όνοµα Δίας. Ο σκηνοθέτης περιγράφει τη
σκηνή ως «τη µία πρόκληση πάνω στην άλλη». Ενδεικτικά, οι υπεύθυνοι για
τα οπτικά εφέ χρησιµοποίησαν ένα συνδυασµό πανίσχυρων ανεµιστήρων για να
δηµιουργήσουν τεράστιες αµµοθύελλες.
ΡΩΜΗ, ΙΤΑΛΙΑ
Θα δούμε επίσης, εδώ να διαδραµατίζεται µία συναρπαστική καταδίωξη µε αυτοκίνητα και µηχανάκια στους δρόµους της αιώνιας πόλης, της Ρώµης. Η παραγωγή κατάφερε να κλείσει για πρώτη φορά στην ιστορία τους δρόµους της Ρώµης, συµπεριλαµβανοµένης της διάσηµης Via dei Fori Imperiali, όπου το γύρισµα διήρκεσε δύο ολόκληρες ηµέρες.
ΒΕΝΕΤΙΑ
Μετά από εννέα συνολικά µέρες γυρισµάτων στην ιταλική πρωτεύουσα, το συνεργείο µεταφέρθηκε στη Βενετία για δύο εβδοµάδες. Όλες οι σκηνές δράσης γυρίστηκαν νύχτα, ξεκινώντας µε ένα µεταµεσονύχτιο γκαλά στο Παλάτι του Δόγη.
Χτισµένη το 1340, η πρώην κατοικία του Δόγη (αρχηγός κράτους) της Βενετίας είναι ένα από τα πιο γνωστά αξιοθέατα της πόλης. Μια σκηνή ανάµεσα στον Κρουζ και τη Ferguson γυρίστηκε την ώρα του ηλιοβασιλέµατος στο Παλάτι Gritti.
Σημειωτέον, ένα σύνολο από 55 ηλεκτρολόγους δούλευαν µέρα και νύχτα για να µεταφέρουν µε τα χέρια τους τον απαραίτητο εξοπλισµό στα κανάλια της Βενετίας, όπου φυσικά δεν κυκλοφορούν οχήµατα, προκειµένου να φωτιστούν οι τοποθεσίες για τις σκηνές καταδίωξης. Η καταδίωξη κλιµακώνεται στην πανέµορφη γέφυρα στο Sestiere Castello.
ΝΟΡΒΗΓΙΑ
Φυσικά, την παράσταση κλέβει η Νορβηγία, αν και στην πλοκή πρόκειται για την Αυστρία. Το εντυπωσιακό φθινοπωρινό σκηνικό ήταν το τέλειο φόντο για την καθοριστική τρίτη πράξη της ταινίας, µε τον Cruise να κάνει άλµα βάσης µε µηχανή, αλλά και µία καταιγιστική σεκάνς µε τρένο που εκτροχιάζεται, στην οποία παίζουν όλοι οι κύριοι χαρακτήρες της ταινίας.
Η σκηνή με το τρένο
Στο Masterclass στις Κάννες το 2022, ρώτησαν τον Κρουζ γιατί επιµένει να κάνει ο ίδιος τις επικίνδυνες σκηνές και εκείνος απάντησε: «Κανείς ποτέ δεν ρώτησε τον Gene Kelly γιατί χόρευε ο ίδιος στις ταινίες».
«Σε όλη µου τη ζωή το κάνω! Πάντα ήµουν ένας σωµατικός ηθοποιός. Επικοινωνώ µέσα από την κίνηση. Έτσι λέω την ιστορία. Είναι κοµµάτι της υποκριτικής τέχνης να ελέγχεις τη φωνή σου και το σώµα σου», συνεχίζει ο πρωταγωνιστής.
Αυτή η αφοσίωση έχει καθορίσει τις ταινίες της σειράς. Η αυθεντικότητα φτάνει στο απόγειό της στη νέα ταινία µε καθηλωτικά σταντς, συµπεριλαµβανοµένης µίας σεκάνς όπου ένα τρένο εκτροχιάζεται σε µία γέφυρα.
Πραγματικά, ήταν εξαιρετικά δύσκολο να βρεθεί µία λειτουργική σιδηροδροµική γραµµή για να γίνει το γύρισµα. Ευτυχώς, η παραγωγή απέκτησε πρόσβαση σε µία νορβηγική σιδηροδροµική γραµµή που ταίριαξε τέλεια στη σεκάνς. Η γραµµή έχει µήκος 40 χιλιόµετρα και ενώνει δύο πόλεις, διασχίζοντας καθηλωτικά εξοχικά τοπία.
Δηµιουργήθηκε λοιπόν, µία ειδική µηχανή τρένου στην οποία προστέθηκαν παλιά ιστορικά βαγόνια, που η σκηνογραφική οµάδα έντυσε σε στυλ Orient Express.
«Από την αρχή, είπα στον Tom ότι ήθελα αυτό το κεφάλαιο να έχει αίσθηση περιπέτειας και ροµάντζου, οπότε ήθελα να έχω ένα τρένο σε στυλ Orient Express», λέει ο McQuarrie.
Παρόλα αυτά, το τρένο έπρεπε να µπορεί να λειτουργεί πάνω στη γραµµή. «Χτίσαµε ένα τρένο που έπρεπε να το καταστρέψουµε και καταλήξαµε µε µία µηχανή 70 τόνων που έπρεπε να µεταφερθεί από το Ηνωµένο Βασίλειο στη Νορβηγία», λέει ο σκηνοθέτης.
«Σε κάποια φάση το τρένο κρέµεται κάθετα από τη γέφυρα και ο Tom κι εγώ πρέπει να ανεβούµε, ενώ διάφορα αντικείµενα πέφτουν γύρω µας», λέει η Atwell για την ένταση της αγωνιώδους σκηνής. «Δεν χρειάστηκε ιδιαίτερη υποκριτική τέχνη», λέει γελώντας.
Μάλιστα, καθώς κρεµόταν η ηθοποιός θυµάται κάποιον να της δίνει ένα µικρό κουτί µε σοκολατάκια, καθώς ο Τομ Κρουζ ανησυχούσε µήπως η εµπειρία την εξουθένωνε. «Τα καταβρόχθισα και ήµουν πανέτοιµη», λέει η ηθοποιός.
Οι δύσκολες λήψεις…
Ταυτόχρονα, στην οροφή ήταν ο οπερατέρ Chunky Richmond που είχε την κάµερα στο χέρι για να γυρίσει τη σκηνή µάχης ανάµεσα στον Ethan Hunt και τον Gabriel σε ψυχρές θερµοκρασίες καθώς το τρένο έτρεχε. «Ήταν µία µεγάλη πρόκληση αλλά και το πιο ευχάριστο πράγµα. Χρησιµοποιούµε τα εφέ όταν χρειάζεται. Αλλά η αφετηρία µας είναι να το κάνουµε µπροστά στην κάµερα», λέει ο σκηνοθέτης για τη σεκάνς του τρένου.
Να σημειώσουμε εδώ, ότι η σεκάνς του τρένου έχει επιβιβάσει σχεδόν όλους τους βασικούς παίχτες, εκτός από έναν, τον Ethan Hunt. Καθώς η ανεξέλεγκτη µηχανή του τρένου επιταχύνει, ψηλά στο βουνό, ο ατρόµητος πράκτορας του Κρουζ προσπαθεί να την προλάβει µε µία µηχανή.
Όταν συνειδητοποιεί ότι πηγαίνει πιο αργά, ο Ethan υπολογίζει ότι ο µόνος τρόπος είναι να κάνει άλµα µε τη µηχανή από τον γκρεµό και να φτάσει στο τρένο µε αλεξίπτωτο. Εξ ου και η περίφηµη σεκάνς της ταινίας.
Μία σκηνή που ήταν στο µυαλό του Κρουζ για χρόνια, από τότε που όντας ακόµα παιδί µε ένα ποδήλατο έφτιαχνε ράµπες πάνω σε κάδους απορριµµάτων. «Πήρε χρόνια για να καταλάβουµε πώς θα το κάνουµε», λέει ο Κρουζ.
Η “σκληρή προπόνηση” του Τομ Κρουζ
Για τις ανάγκες της ταινίας, ο Κρουζ εκπαιδεύτηκε στα άλµατα βάσης και έκανε ρεκόρ στα άλµατα µε µηχανή που φεύγει σε γκρεµό. Όλα αυτά για τα µάτια του κοινού.
Συνολικά, η σεκάνς χρειάστηκε 15 µήνες προετοιµασίας, ενώ ο Κρουζ έκανε 536 άλµατα εξάσκησης. Εκπαιδεύτηκε επίσης στην εξελιγµένη πτώση µε αλεξίπτωτο και στον χειρισµό του αλεξίπτωτου. Έµαθε να πηδάει από αεροσκάφος σε επικίνδυνες γωνίες και να διορθώνει τη στάση του στον αέρα για να µην χαλάσει το σταντ.
Έτσι λοιπόν, για την εκπαίδευση στο µοτοκρός, η οµάδα κατασκεύασε µία πίστα µοτοκρός για να µπορεί να κάνει άλµατα µήκους περίπου στα 20 µε 25 µέτρα. Για µήνες η καθηµερινή ρουτίνα του Κρουζ ήταν τα άλµατα µε αλεξίπτωτο το πρωί και το µοτοκρός το απόγευµα. Διαφορετικές ράµπες χρησιµοποιήθηκαν για να υπολογίσουν την τροχιά του, ενώ ένα τσιπάκι GPS κατέγραφε τα άλµατα του Κρουζ και το πώς οι καιρικές συνθήκες επηρέαζαν το ύψος και το µήκος της πτήσης του.
Παράλληλα, μετά από προσεκτικούς υπολογισµούς, η ράµπα κατασκευάστηκε µε µήκος 135 µέτρα και ύψος 10.8. Το πλάτος της ήταν µόνο 3 µέτρα. «Έπρεπε να είµαι πολύ καλός και να µη χάσω τα σηµάδια µου», λέει ο Κρουζ. «Δοκιµάσαµε τα πάντα. Δεν αφήσαµε τίποτα στην τύχη».
Να αναφερθεί εδώ ότι η ενισχυµένη µηχανή Honda του Κρουζ είχε τα πάντα εκτός από ταχύµετρο, γιατί δεν µπορούσε να κοιτάει χαµηλά την ώρα του σταντ. «Μπορούσα να κοιτάω µόνο το τέλος της ράµπας. Είναι τόσο στενή και αν κοιτούσα το ταχύµετρο ενώ οδηγώ, θα έπεφτα από τη ράµπα και θα σκοτωνόµουν», λέει ο ηθοποιός.
Η επιλογή του location
Για τη σκηνή, επιλέχθηκε ένα βουνό της Νορβηγίας µε απότοµο γκρεµό. Εκεί το συνεργείο κατασκεύασε ένα αντίγραφο της ράµπας στην οποία είχε εξασκηθεί ο Κρουζ.
Παράλληλα, τα υλικά µεταφέρθηκαν µε ελικόπτερο και η ράµπα είχε τελικό µήκος 203 µέτρα, ύψος 17.5 στο σηµείο εξόδου και µόνο 3 µέτρα φάρδος. Το συνεργείο µετέφερε υλικά 280 τόνων σε 450 διαδροµές µε ελικόπτερο. Οι χιονοθύελλες και οι ισχυροί άνεµοι δεν βοήθησαν καθόλου και χρειάστηκαν 10 µέρες για να κατασκευαστεί η ράµπα.
«Η επόµενη πρόκληση ήταν πού θα τοποθετήσουµε την κάµερα για να καταγράψουµε τη δράση του Tom», λέει ο McQuarrie. Η παραγωγή έφτιαξε ένα σύστηµα που εξασφάλιζε ότι οι κάµερες στη µηχανή θα έσβηναν µόλις ο Cruise θα την αποχωριζόταν. Έτσι εξασφάλισαν ότι το υλικό δεν θα χανόταν.
«Δεν πλησίαζα το συνεργείο παρά µόνο όταν προσγειωνόµουν για να µη νιώσω τη νευρικότητά τους», λέει ο Cruise για τη µέρα του επίµαχου γυρίσµατος. Ο Cruise εξοµολογείται ότι δεν θυµάται πολλά από την οδήγηση στα 203 µέτρα της ράµπας. Ήταν συγκεντρωµένος στον ορίζοντα και οδηγούσε τη µηχανή. Μετά το άλµα στο κενό είχε όλα κι όλα 6 δευτερόλεπτα για να ανοίξει το αλεξίπτωτο.
«Όταν βλέπω τις σεκάνς µετά στην οθόνη, όλα γίνονται γρήγορα», λέει ο Cruise. «Αλλά όταν τις εκτελώ, εκείνη τη στιγµή, όλα επιβραδύνονται. Ο χρόνος εξαπλώνεται. Όλα είναι σε αργή κίνηση, είναι σαν να βλέπω τα πάντα πριν συµβούν και µπορώ να αποφύγω τα λάθη».
Η σκηνή του Speedflying
Εκτός από το άλµα µε τη µηχανή, ο Κρουζ ανεβάζει τον πήχη µε ένα ακόµα ασύλληπτο σταντ. Σε µία καθοριστική σκηνή της ταινίας ο Ethan βρίσκεται σε µία κατάσταση από την οποία µπορεί να ξεφύγει µόνο µε ένα ακόµα άλµα.
Έτσι, αυτήν τη φορά κάνει Speedflying (προηγµένος κλάδος του αλεξίπτωτου πλαγιάς µε µικρό φτερό αλεξίπτωτου πλαγιάς υψηλών επιδόσεων). Το άθληµα αυτό σηµαίνει ότι κάποιος κατεβαίνει γρήγορα βουνοπλαγιές µε ένα µικρό φτερό. «Μιλάμε για ένα από τα πιο επικίνδυνα αθλήµατα του κόσµου και το ψάχνουµε πολύ καιρό τώρα», λέει ο McQuarrie.
«Το πιο επικίνδυνο είναι πόσο κοντά στο έδαφος είσαι όταν πετάς. Και το άλλο ρίσκο είναι ότι το φτερό µπορεί να καταρρεύσει. Είναι απρόβλεπτο».
«Ο Τομ έκανε εξάσκηση σε πολλές χώρες για τρία χρόνια, µαθαίνοντας διαφορετικά τερέν και διαφορετικές τεχνικές για να είναι όσο πιο ακριβής γίνεται», εξηγεί ο σκηνοθέτης.
Όπως πάντα, η καταγραφή είναι µία ακόµα πρόκληση για το σταντ, ειδικά δεδοµένης της ντελικάτης και δυναµικής φύσης της πτήσης που συµβαίνει στο speedflying. Έπρεπε να βρεθεί ένας τρόπος να είναι κοντά στον Κρουζ για να τον γράψει η κάµερα, καθώς κάνει µανούβρες κοντά σε βράχους.
Ο McQuarrie εξηγεί: “Η πρόκληση όταν κάνεις µια ταινία δράσης υπό κανονικές συνθήκες είναι να κρύβεις το γεγονός ότι ο ηθοποιός σου δεν κάνει ο ίδιος τις επικίνδυνες σκηνές. Στις ταινίες µας συµβαίνει το αντίθετο”.
“Έχουµε έναν ηθοποιό που κάνει τα δικά του σταντς και ψάχνουµε συνεχώς την τεχνολογία για να τον δείξουµε να τα κάνει. Και στην περίπτωση του speedflying ήταν µία πολύ µεγάλη και δύσκολη πρόκληση”.
«Ανυποµονώ να το δει το κοινό», λέει ο Κρουζ χαµογελώντας στη σκέψη και µόνο.
Η Dream Team ξανά μαζί!
Μάλιστα, αν ρωτήσει κάποιος το καστ και το συνεργείο πώς ήταν να δουλεύουν για την ταινία, θα περιγράψουν τη φιλοδοξία και το πάθος, αλλά κυρίως τη συνεργασία του Τομ Κρουζ µε τον Christopher McQuarrie, που πυροδοτεί ένα franchise πέρα από τα όρια του κλασικού εµπορικού σινεµά.
«Ο Tom και ο Chris συνεργάζονται συµβιωτικά», λέει η Ferguson. «Είναι απίθανο και µόνο να τους ακούς να επικοινωνούν, το µυαλό τους γίνεται ένα». Ο Elwes προσθέτει: «Δεν υπάρχει κάτι που δεν µπορούν να αντιµετωπίσουν. Σεισµοί; Ανεµοστρόβιλοι; Covid; Κανένα πρόβληµα».
«Από την αρχή της συνεργασίας µε τον McQ εξελισσόµαστε συνεχώς», λέει ο Κρουζ. «Κάθε Κυριακή διαβάζαµε ξανά όλο το σενάριο ,της εκάστοτε ταινίας, και το εξελίσσαµε, για να δούµε τι λειτουργεί και τι όχι».
Έτσι, υπό αυτό το καθεστώς, κάθε µέρα στο γύρισµα είναι έντονη. «Δεν δουλεύουµε µε πρόγραµµα, όπως οι άλλοι. Έχουµε διαφορετική τεχνική», λέει η Ferguson. «Μπορεί να σε καλέσουν µία µέρα πριν και να σε ρωτήσουν αν είσαι έτοιµη για τη σκηνή της µάχης. Και πρέπει να είσαι».
Ο Κρουζ για την ομάδα!
Από την άλλη, ο Κρουζ λέει ότι κάθε ταινία του είναι η αποκορύφωση όλων όσων έχει µάθει µέχρι εκείνη τη στιγµή. «Αν ρίξεις µια µατιά στην καριέρα µου, από τη µία ταινία στην άλλη, πάντα βάζω προκλήσεις στον εαυτό µου. Κάθε φορά που κάνω την επόµενη ταινία, παίρνω ό,τι έχω µάθει και το πολλαπλασιάζω. Όταν άρχισα να κάνω ταινίες, πήγαινα σε όλα τα τµήµατα της παραγωγής, άκουγα και µάθαινα. Δεν πίστευα ότι ήταν κάτι το ασυνήθιστο».
Τι έχει αποκοµίσει αυτό το διάστηµα; «Ότι για να είσαι ικανός σε κάτι, πρέπει να εξασκηθείς σκληρά», λέει ο Κρουζ. «Μου αρέσει αυτό. Γι’ αυτό µας αρέσουν οι σκηνές προετοιµασίας και προπόνησης σε µία ταινία, γιατί µπορούµε να ταυτιστούµε.
Είναι µία στιγµή που µαθαίνουµε µία δεξιότητα. Συχνά µου λένε ότι δεν µπορώ να κάνω κάτι γιατί είναι πολύ εξειδικευµένο. Εγώ παραµένω ήσυχος και σκέφτοµαι ότι θα το κάνω και ότι θα το κάνω καλά».
Ωστόσο, οι δηµιουργοί δεν είναι µόνο ενθουσιασµένοι µε αυτή την προσέγγιση, αλλά και για όσα δεν έχουν αποκαλύψει ακόµα. «Στην επόµενη ταινία, θα νιώσετε τον κόσµο να διευρύνεται συνεχώς και θα βρεθείτε σε µέρη που δεν τα έχετε ξαναδεί µε τέτοιο τρόπο. Και, ειλικρινά, µερικά από αυτά δεν θα υπάρχουν για πολύ καιρό ακόµα», λέει ο McQuarrie. «Έχουµε πάει την ιστορία στο τέλος του κόσµου».
Παράλληλα, αν και ούτε ο Κρουζ ούτε ο McQuarrie είναι έτοιµοι να αποκαλύψουν ποια εξωφρενική επικίνδυνη σκηνή θα δει το κοινό στην επόµενη ταινία, ο McQuarrie επιβεβαιώνει το εξής: «Το άλµα µε τη µηχανή στο κενό ήταν σίγουρα το πιο επικίνδυνο πράγµα που έχουµε κάνει. Το µόνο που µε έχει τροµάξει περισσότερο είναι το σταντ που έχουµε σχεδιάσει για το δεύτερο μέρος»…
Η ταινία “MISSION: IMPOSSIBLE – DEAD RECKONING PART ONE – ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ: ΘΑΝΑΣΙΜΗ ΕΚΔΙΚΗΣΗ – ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ” κυκλοφορεί στους κινηματογράφους από την Πέμπτη 13/7/23 από τη Feelgood.
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 160′
ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια δράσης
ΚΑΤΑΛΛΗΛΟΤΗΤΑ: Άνω των 12 ετών
Δείτε το trailer:
xxx.
Xenia