Η Σίρσα Ρόναν (Εξιλέωση) που θριάμβευσε πέρυσι στον ρόλο της “Ladybird” και η Μάργκοτ Ρόμπι (Ο Λύκος Της Wall Street, Τερματικός Σταθμός, Ομάδα Αυτοκτονίας) που επίσης έλαβε εξαιρετικές κριτικές πέρυσι για το «Εγώ, η Τόνια», ενσαρκώνουν εξαιρετικά στη μεγάλη οθόνη δυο ηρωίδες που μάχονται το περιβάλλον τους παραμένοντας παράλληλα εύθραυστες, αληθινές και ανθρώπινες, δίχως ίχνος υπερβολής και επιτήδευσης.
Η Σίρσα Ρόναν υποδύεται άψογα τη χαρισματική Μαίρη Στιούαρτ, η οποία σε μικρή ηλικία αναγκάζεται να αναλάβει ευθύνες, να πάρει σημαντικές αποφάσεις και να επιδείξει άρτιες διπλωματικές ικανότητες για να διατηρήσει τον θρόνο της σε μια Αγγλία που κυριαρχείται από άντρες που διψούν για τη θέση της. Η Μαίρη παρασύρεται από τα συναισθήματά της, ερωτεύεται, πληγώνεται και προδίδεται ενώ παράλληλα καλείται να γίνει αμείλικτη και επικίνδυνη για να “κόψει τον αέρα” όσων την απειλούν. Η Σίρσα Ρόναν έχει μελετήσει και υιοθετήσει άρτια και πειστικά την ψυχοσύνθεση και τον χαρακτήρα της νεαρής βασίλισσας, που έχει άλλοτε την αθωότητα της ηλικίας της ενώ άλλοτε γίνεται “αντράκι” στις σκηνές που καλείται να υπερβεί τα εμπόδια, να κρύψει τον εσωτερικό της φόβο και να διεκδικήσει δυναμικά όσα φαινομενικά δεν άρμοζαν σε μια γυναίκα.
Η Μάργκο Ρόμπι από την άλλη δίνει επίσης μια εντυπωσιακή και άψογη ερμηνεία ως η εύθραυστη και εσωστρεφής βασίλισσα Ελισάβετ, βυθισμένη κι αυτή στα δικά της προσωπικά διλήμματα που ζηλεύει την ομορφιά, τη νεανικότητα και τα προσόντα της Μαίρης, προσόντα που τελικά την οδήγησαν στην πτώση της. Η χαρισματική Μαρία Στιούαρτ, καθοριστική προσωπικότητα στην ιστορία της Σκωτίας, ενέπνευσε λογοτέχνες και φυσικά κινηματογραφιστές, με μια ζωή γεμάτη ίντριγκες, μυστήριο και περιπέτειες. Από τα πρώτα της χρόνια, όταν συνδέθηκε με τον θρόνο της Γαλλίας, μέχρι την μετεγκατάστασή της στη Σκωτία και την κόντρα της με την Ελισάβετ της Αγγλίας, η πολυτάραχη ζωή της βασίλισσας προσφέρεται για απολαυστικές βασιλικές ίντριγκες, θέμα που ανέκαθεν απασχολούσε τους θεατές.
Η πιο γνωστή ταινία με θέμα την κόντρα της Μαρίας Στιούαρτ με την Ελισάβετ Α’ ήταν μέχρι σήμερα το «Mary, Queen of Scots» του 1971, με τις Βανέσα Ρέντγκρεϊβ και Γκλέντα Τζάκσον στους αντίστοιχους ρόλους και το συναρπαστικό μουσικό θέμα του Τζον Μπάρι που έχει μείνει αξέχαστο. Η κόντρα των δύο γυναικών μεταφέρεται εκ νέου στη μεγάλη οθόνη με το «Μαρία, Βασίλισσα της Σκωτίας» σε σκηνοθεσία της Τζόσι Ρουρκ. Η Ρουρκ, με θητεία στο βρετανικό Εθνικό Θεάτρο, προετοίμαζε το πρότζεκτ από το 2012, αν και στο παρελθόν υπήρχαν φήμες για τον σκηνοθέτη Φίλιπ Νόις και τη Σκάρλετ Γιοχάνσον στον ρόλο της Ελισάβετ. Τελικά μετά από αρκετή αναμονή και αλλαγές, η Μαργκό Ρόμπι ενσαρκώνει την Ελισάβετ Α’, με τη Σίρσα Ρόναν στον ρόλο της Μαρίας. Η ταινία αντικατοπτρίζει με φινέτσα, ενδιαφέρουσα φωτογραφία, εξαιρετικά κοστούμια, άψογο μακιγιάζ και τα εντυπωσιακά πλάνα της Σκοτίας το κλίμα της εποχής και μια διαμάχη ανάμεσα σε δύο βασίλεια που διαμόρφωσε τον ρου της ιστορίας.
Περισσότερα για την ταινία
Η νέα εκδοχή βασίζεται στο βιβλίο “Queen of Scots: The True Life of Mary Stuart” του Τζον Γκάι. Η ιστορία φέρνει στο προσκήνιο λιγότερο γνωστές λεπτομέρειες, τόσο για τη Μαίρη όσο και την Ελισάβετ Ι, με μοντέρνο τρόπο γραφής, αλλά και με έμφαση στην κλασικότητα της αφήγησης, με τρόπο που απευθύνεται άμεσα στις γυναίκες του σύγχρονου κόσμου. Η νεαρή Μαίρη στην ηλικία των 15 ετών, παντρεύτηκε για να κληρονομήσει τον θρόνο της Καθολικής Γαλλίας. Στα 18 της όμως έμεινε χήρα και αψήφησε τις πιέσεις να ξαναπαντρευτεί. Αντ’ αυτού, επέστρεψε στη μητρική της Σκοτία για να διεκδικήσει τον θρόνο που της ανήκε δικαιωματικά. Στο μεταξύ, η Σκοτία και η Αγγλία βρίσκονται κάτω από την εξουσία της επιβλητικής Ελισάβετ Ι. Οι Προτεστάνες έχουν ξανά τον έλεγχο και ο ετεροθαλής αδελφός της Μαίρη κινεί τα νήματα ερήμην της. Οι δυνάμεις εξουσίας στη Σκοτία θεωρούν ότι μια γυναίκα στον θρόνο είναι μια πράξη ενάντια στη φύση και στο θέλημα του Θεού.
Η Ελισάβετ αντιμετωπίζει τις δικές της πιέσεις να κάνει διπλωματικό γάμο για χάρη του Αγγλικού θρόνου. Η Μαίρη θα καταλάβει σύντομα ότι σχηματίζεται μια συνωμοσία εναντίον της, μια λαϊκή εξέγερση, αλλά και ένα συνεχές κύμα μισογυνισμού που την θέτει υπό αμφισβήτηση. Οι δυο γυναίκες αλληλοθαυμάζονται και τους δένει το γεγονός ότι γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει μια γυναίκα σε θέση εξουσίας. Ανάμεσά τους θα καλλιεργηθεί μια σχέση καχυποψίας, φόβου αλλά και γοητείας. Αντίπαλες στην εξουσία και στην αγάπη, γυναίκες με εξουσία σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο, οι δυο τους πρέπει να αποφασίσουν πώς να παίξουν το παιχνίδι του γάμου έναντι της ανεξαρτησίας. Η Μαίρη προσφέρει τη φιλία της και έναν συμβιβασμό για τις αντικρουόμενες διεκδικήσεις τους, όμως τα αιμοδιψή ένστικτα των αυλικών τους, μπαίνουν ανάμεσά τους. Η Μαίρη θα αψηφίσει τους συμβούλους της και θα πολεμήσει με όλους, για να κερδίσει το βασίλειο. Οι πιέσεις των διπλωματών, οι σεξιστικές προκαταλήψεις και οι άκαρπες προσπάθειες για αρμονική λύση θα γεννήσουν ένα δράμα εξουσίας, επιβίωσης και θηλυκής αντιδικίας, που θα κάνει τις δυο γυναίκες να μείνουν στην ιστορία, αλλάζοντας παράλληλα την πορεία της.
Για τους παραγωγούς της ταινίας, πρόκειται για επιστροφή στα γνώριμα εδάφη της Ελισάβετ, καθώς είχαν ασχοληθεί με τη συγκεκριμένη εποχή στο δράμα του Σεκάρ Καπούρ «Ελισάβετ» (1998) αλλά και στη συνέχειά του με τίτλο «Ελίζαμπεθ – Η χρυσή εποχή», δύο βραβευμένες με Oscar ταινίες με πρωταγωνίστρια την Κέιτ Μπλάνσετ. Αυτήν τη φορά όμως, το δραματικό βάρος πέφτει περισσότερο στη Μαίρη, μια παρεξηγημένη φιγούρα με άγνωστες προσωπικές πτυχές.
Πέρα από την ιστορική ακρίβεια και την ανασύσταση του 16ου αιώνα σε ενδυματολογικό επίπεδο, η ταινία αυτή μιλάει για το «παρόν» και το δράμα τον χαρακτήρων είναι επίκαιρο. Οι συσχετισμοί ανάμεσα στους ήρωες και οι δυναμικές που αναπτύσσονται ανάμεσα στις παραδοσιακές δυνάμεις εξουσίας, τις θρησκευτικές προκαταλήψεις και την ισχυρή πατριαρχία, μιλούν απευθείας στο «εδώ» και το «τώρα» των δυναμικών γυναικών που πρέπει να υπερβούν κάθε αντιξοότητα για να επιβληθούν και να διεκδικήσουν τα αυτονόητα.
Συνοψίζοντας, οι αμφίσημοι ρόλοι εξουσίας, τα κρυφά πάθη των δύο γυναικών, ο ανταγωνισμός τους και η αλληλοεκτίμηση σε εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες ξεδιπλώνονται με φινέτσα και μαεστρία, σε μια ιστορική ταινία που θα συγκινήσει και θα διεκδικήσει τη θέση της στην κινηματογραφική μνήμη, όπως οι δυο βασίλισσες διεκδικούσαν τη θέση τους στον θρόνο της Αγγλίας.
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 3,8/5
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 125′
ΕΙΔΟΣ: Δράμα
Δείτε το trailer:
Δείτε περισσότερα για τις ταινίες της εβδομάδας, featurettes και film clips κάθε εβδομάδα στην εκπομπή Cinelovers.
Καλή διασκέδαση!
xxx.
Xenia